از حیث کمیت و کیفیت مینیاتورها و آراستگی دستنوشته ها،خمسه نظامی و شاهنامه فردوسی با هم برابری می کنند و به جرات می توان گفت از هر ده قطعه مینیاتور ایران که در گنجینه ها نگهداری می شود،تعداد زیادی از آن ها به خمسه نظامی نیز تعلق دارد.
Categoryگردآوری
آلبرتو جاکومتی – قسمت پنجم و پایانی -آثار آلبرتو جاکومتی
نخستین آثار جاکومتی به خوبی نشان میدهد که وی با هنر بدوی و پیش از تاریخ آشنا بوده و به مجسمههای افریقایی و هنر کهن گرایش داشته است و همچون دیگر هنرمندان از درون هنر اقوام غیر اروپایی، نوعی ساختار آرمانیشده را بکار میبرد.
آلبرتو جاکومتی – قسمت چهارم
آلبرتو جاکومتی پیکرهساز، نقاش و شاعر در سال 1901 در دهکده استمپا، در مرز سوئیس و ایتالیا، در دره تنگ میان کوههای سربه فلک کشیده که سه ماه از سال، خورشید در آنجا دیده نمیشود، از پدری نقاشِ نسبتا موفق پست امپیرسونیسم و مادری روشنفکر و مدبر، به عنوان اولین فرزند خانواده شش نفریاش متولد شد.
آلبرتو جاکومتی – قسمت سوم
در مجسمهسازی سده بیستم،آنچه به چشم میخورد خیالپردازی است که موضوع اصلی یعنی سر و پیکره آدمی همواره با سادهنمایی یا دستکاری کوبیستی دچار تغییر و در نهایت عنصری در آثار باقی میماند تا مخاطب با دیدن آن پی به ظاهر انسانی ببرد.
آلبرتو جاکومتی – قسمت دوم – سورئالیسم
شیوه و جنبشی که منشا آن را در ادبیات میدانند و توسط آپولینر شاعر فرانسوی بکار برده و سپس وارد هنرهای تجسمی و در پی ایجاد شکاف در دادائیسم و با ارایه نظریههای آندره برتون3 در سال 1924 آغاز شد.
آلبرتو جاکومتی – قسمت اول
آنچه که بعد از جنگ جهانی اول به وقوع میپیوندد، بهعنوان مثال پیروزی انقلاب اکتبر در روسیه، باعث دگرگونی چهره جهان میشود. امیدها و خوشباوریها در محافل بورژوازی پایان میپذیرد و بحران اقتصادی چهره خشن خود را نشان میدهد.
آنیش کاپور – قسمت چهارم و پایانی – آثار آنیش کاپور
آثاری که همزمان هم مجازی است هم بصری، هم حرکتی است هم بازنمایانه.
آنیش کاپور – قسمت سوم
آنیش کاپور هنرمند هندیالاصل که فعالیت خود را از انگلستان پی گرفت و در روش خاص خود از آمیزش در شیوه هنر بیپیرایه و هنر مینیمال بهره جست. شهرت او در دهه 1990 به اوج رسید.
آنیش کاپور – قسمت دوم – هنر مفهومی و مجسمه سازی
در زمینه مجسمهسازی معاصر نیز در خلال سالهای دهه 1960، تحولات بنیادینی به وقوع پیوست؛ بسیاری هنرمندان از پایان دهه 70 وارد ماجراجوییهای بیانتهایی در بهرهگیری از امکانات و استراتژیهایی شدند که رسانهها معرفی کرده بودند یا با آنها شناخته میشدند
آنیش کاپور – قسمت اول – هنر مفهومی
هنرمندان مفهومی، انگارها و اطلاعات مورد نظرشان را به مدد مواد گوناگون و ناهمخوان همچون: مقاله، عکس، نمودار، نقشه، فیلم سینمایی یا ویدیویی و نیز از طریق زبان گفتاری به مخاطبان انتقال میدهند که در آن مشارکت ذهنِ تماشاگر را بیش از چشم و عاطفهی او میطلبد.